maanantai 27. syyskuuta 2010

Liikettä pitkäaikaishoidossa ja päiväkeskuksissa

Olen 21-vuotias tanssija, joka on palkattu Keski-Suomen tanssin keskukselle työskentelemään ikäihmisten kanssa marraskuun loppuun saakka. Uskon, että jokainen ihminen voi löytää tanssin kautta elämyksiä ja unelmia tai pieniä ilon pilkahduksia, jos vain antaa tanssille mahdollisuuden.


Uuden työn aloittaminen on aina jännittävää ja kutkuttavaa yhtä aikaa. Minun uusi työni on ympäri Jyväskylää pitkäaikaissairaiden osastoilla ja päiväkeskuksissa. Olen yksi niistä onnekkaista alle 30-vuotiaista taiteilijoista, jotka on palkattu kulttuurista hyvinvointia -hankkeisiin.


Työnkuvani on esiintyminen ja teoksiin liittyvän osallistavan toiminnan ohjaaminen pitkäaikaissairaidenosastojen ja päiväkeskusten asukkaille. Lisäksi teen kuvataiteilijan kanssa poikkitaiteellisia kokeiluja ja järjestän pieniä tanssihetkiä asukkaille.


Aion esittää asukkaille valmista nykytanssisooloani Tunsitko minun kuiskailevan, jota olen aikaisemmin esittänyt erilaisissa juhlissa ja tapahtumissa. Viimeksi sooloni nähtiin UudenPolvenMuseon tanssitapahtumassa Säynätsalossa elokuussa. Lisäksi työstän uutta nykytanssisooloa asukkaita varten, joka on tällä hetkellä vielä sarja irrallisia liikefraaseja, ajatuksia ja tunnelmia. Rakennan teosta pikku hiljaa ja otan asukkaat mukaan prosessiin. Haluaisin tehdä teoksen, jossa omat ja asukkaiden muistot rakentaisivat kauniin syksyisen kokonaisuuden.


Ensimmäiset työviikkoni ovat olleet lähinnä tutustumista ja suunnittelemista sekä verkoston rakentamista. Olen myös tavannut ikäihmisten kanssa työskennelleitä kollegoja, jotka ovat antaneet minulle mahdollisuuden kurkistaa heidän työhönsä. Nämä hetket ovat olleet minulle arvokkaita, koska nuoresta iästäni johtuen en ole vielä ehtinyt hirveästi tekemään töitä soveltavan tanssin kentällä. Muutamana päivänä olen jo päässyt tanssimaan asukkaille, mutta siitä kerron enemmän seuraavassa tekstissäni.


Odotan työltäni mielenkiintoisia oivalluksia, ikimuistoisia kokemuksia ja kohtaamisia, jotka koskettavat.


-Elsa H.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti